#5 Tips Kurus Di Hari Raya. WAJIB BACA!

Thursday, July 16, 2015
Assalamualaikum and hi all my beloved readers :) 

Hari ni merupakan second last day umat Islam berpuasa. Sekejap je nak raya dah~ Dah siap ke persediaan raya uolls? Baju raya la havoc meletop selalunya. Macam2 designer dan butik buat sale sempena raya ni JBOXING, KLFEST Moodrepublik dan macam2 lagi. Seriously semua cantik2. Hihihi

Bila dah beli baju raya masa puasa ni selalunya saiz kecil sikit dari biasa. Ehem2.. maklum la puasa kan~ Mesti la nak maintain slim di hari raya pula. Meh sini aqma nak share 5 Tips Kurus Di Hari Raya. Tips yang mudah je nak amalkan :) 


1. Minum air putih 3 liter sehari 

Okay girlsss bila raya hamboi makan kerepek chap chip chap tak ingat dunia kadang2. Hehehe.. Kerepek selalunya mempunyai kandungan garam yang tinggi. Apabila kandungan garam tinggi dalam badan, maka potensi untuk mengembang adalah sangat tinggi terutama bahagian muka dan perut. 

Badan kita akan serap segala air dalam badan supaya dapat mengurangkan dehidrasi akibat kandungan garam berlebihan. Jadi, bila kita minum air banyak2 kita bagi isyarat pada badan "Okay,boleh buang air sekarang.. dah topup bekalan air untuk badan.." haaa macam tu.. 



2. Kurangkan kuantiti makanan

Cara yang mudah uolls boleh buat adalah apabila ambil makanan gunakan mangkuk atau pinggan yang kecil. If makanan tu portion besar boleh la kongsi dengan kawan/ saudara mara. Jangan melantak seorang kay?

Bila kita makan dalam kuantiti yang sedikit, kita boleh bajet lepas ni nak tambah lagi atau pun sebenarnya kuantiti sedikit tu dah cukup untuk kita. 


Meriahkan makanan raya di Malaysia? Yummy!


3. Kurangkan minum air bergas dan air manis

Dah beraya rumah ke 3 kalau disediakan air manis mohon ringankan mulut cakap "Akak, nak air masak boleh? saya ni dah banyak minum air manis ni.." In shaa ALLAH dengan taktik berhemah ini tuan rumah akan sediakan air putih untuk anda :)


Kandungan gula dalam air manis/ berkarbonat

4. Detox, detox, detox

Bila dah makan macam2 dari rumah ke rumah tu wajib lah detoks semula ya rakan2 sekalian. Kesian perut sumbat semua makanan yang kita mengidam sepanjang Ramadhan lepas. Hihihi

Kalau kita tak detoks ibarat simpan makanan basi dalam perut. yewwww! Lebih2 lagi kalau anda jenis yang membuang seminggu 3-4 kali.. proses detoks yang bagus adalah sehari 2 kali membuang taw! 

So, set detoks yang terbaik adalah SET KURUS BAJET (klik link). Kenapa? Of ocurse la sebab mudah dibawa kemana2, mudah diambil dan mesra pengguna lelaki dan wanita boleh ambil.


My everyday detox drink, BV Alfalfa


5. Puasa Enam

Bagilah masa untuk perut anda berehat pula. Bila dah masuk raya ke-7 tu boleh la buat puasa 6 pula. Banyak pahala dapat buat puasa 6 ni.. In shaa ALLAH. 

Sambil2 puasa 6 at the same time anda dah buat puasa ganti (make sure niat sekali kay?)  Then dah boleh la anda kembali kepada pelan diet anda.




TIPS EXTRA

Pakai Premium Beautiful sepanjang beraya sangat membantu anda kekal kurus dihari raya. Makan pun boleh control, lemak boleh dialihkan ketempat sepatutnya dan bentuk badan pun kemas je bila pakai baju raya. Siapa pakai Premium Beautiful akan lebih confidence nak beraya..hehehe :) 



Semoga bermanfaat untuk anda kekal kurus di hari raya. Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin untuk readersku..


p/s: Jangan lupa tekan butang share diatas ya. 

Thank you for reading my entry. 

Lots of love, 
#ainulaqma




Post Comment
Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...